środa, 11 marca 2015

Rekrutacja do przedszkola na rok 2015/2016 - rozmowa z p.Ewą Dęgą


Poniższą rozmową rozpoczynamy cykl wywiadów, które przeprowadzać będzie Kasia Kultys- mała, ale z wielkim serduchem, ciekawa świata i ludzi Mama z Opola :)

  • Każda osoba, z którą rozmawia Kasia dostaje od nas dyplom z podziękowaniami za okazaną pomoc i współpracę, oraz wspieranie naszych inicjatyw.






ROZMOWA PRZEPROWADZONA Z PANIĄ DYREKTOR JEDNEGO Z PUBLICZNYCH PRZEDSZKOLI W OPOLU - EWĄ DĘGĄ

1. Pani Dyrektor dużymi krokami zbliżają się terminy rekrutacji do przedszkoli na rok 2015/2016 . Proszę Nam Mamom  przyszłych przedszkolaków opowiedzieć o przebiegu rekrutacji.
Urząd Miasta Opola ustala dla Naszego terytorium terminy procesu rekrutacyjnego, które zostaną ukazane na stronie internetowej oświaty. Rekrutacja przede wszystkim polega na wypełnieniu wniosku elektronicznego i zaniesieniu go do przedszkola  wraz załącznikiem. Jeżeli rodzic wybrał trzy przedszkola to zanosi trzy arkusze do pierwszej placówki z listy.
Przyjęcie przedszkolaka do danej placówki jest rozpatrywane pod kątem kryteriów* ustawowych tj
-wielodzietność rodziny kandydata
-niepełnosprawność kandydata
-niepełnosprawność jednego z rodzicówkandydata
-niepełnosprawność obojga rodziców
-niepełnosprawność rodzeństwa kandydata
-samotne wychowywanie kandydata
-objęcie kandydata pieczą zastępczą
*kryteriów samorządowych, które zostaną udostępnione Rodzicom wraz z wiadomościami rekrutacyjnymi. Kryteria te zmieniają się co roku i są indywidualne dla poszczególnych samorządów działających w danym województwie.
2. Jaki jest miesięczny koszt pobytu dziecka w Publicznym Przedszkolu?
Podsawa programowa jest realizowana w godzinach od 7 do 12 w tym czasie pobyt dziecka w placówce jest nieodpłatny. Każda godzina ponad podstawę programową wynosi 1 zł. Do kosztów doliczana jest stawka dzienna za wyżywienie - ustalana indywidualnie w poszczególnych przedszkolach.
3. W jaki sposób przedszkole dba o bezpieczeństwo swoich podopiecznych ?
Każda placówka przedszkolna dba o bezpieczenśtwo dzieci w wielu aspektach najważniejsze z nich to
-plac przedszkolny, budynek i jego wyposażenie są poddawane okresowym i bieżacym kontrolom technicznym w którym biorą udział osoby spoza placówki jak i pracaownicy
-kuchnia i pomieszczenia sanitarne są niedostępne dla dzieci
-każde kupowane wyposażenie placówki (zabawki, meble, przyrządy służace edukacji itp ) musi posiadć odpowiednie certyfikaty
-w przedszkolach są wdrażane procedury i regulaminy dotyczące bezpiecznych zachowań
-dzieci odbywają systematycznie zajęcia dotyczące dbania o własne oraz  równieśników bezpieczeństwo
- nauczyciele i pracownicy obsługi posiadają ukończone szkolenia z zasad udzielnia pierwszej pomocy dzieciom
4. Jakie istnieją formy współpracy pomiędzy rodzicami a pracownikami przedszkola ?
Rodzice codziennie posiadają możliwość bezpośredniego kontaktu z nauczycielami i pracownikami obsługi. Istnieje zawsze szansa umówienia się na indywidualną konsultację dotyczącą spraw i dobra dziecka. Rodzice maja dostęp do strony internetowej na której zawierane są najważniejsze i aktualne  informacje dotyczące działąń przedszkola. Przedszkole posiada tablice informacyjne , które mają na celu ułatwienie rodzicom  zdobycia potrzebnej wiedzy o działaniach jakie prowadzi przedszkole. Prężnie działą Rada Rodziców, która ma duży wpływ na funkcjonowanie naszej instytucji.
Ze strony naszych pracowników Rodzic zawsze może liczyć na wsparcie, szczerą opinie o dziecku.
5. Czy w publicznych przedszkolach odbywają się dodatkowe zajęcia?
- Niestety nie. Po wprowadzeniu zmian dotyczących funkcjonowania publicznych przedszkoli nie ma możliwości wprowadzenia odpłątych zajęć dodatkowych. U nas w ramach podstawy programowej dzieci odbywają naukę 2 języków obcych francuskiego i angielskiego dodatkowo dla chętnych prowadzona jest religia.
6. W jaki sposób przedszkole pomaga rozwijać talent dziecka lub rozwiązywać jego problemy?
Przedszkole stwarza dzieciom warunki do odkrywania , eksperymentowania, poznawania, działania i przeżywania w różnych formach. Kształtuje wiare we własne możliwości oraz stwarza sytuacje do zdolności kojarzenia, logicznego myślenia ,twórczej postawy i pomysłowści. Gdy pracujemy z dzieckiem zdolnym przydzielamy mu dodatkowe role mobilizujące do zaangażowania , dajemy możliwość udziału w konkursach i wytępach artystycznych ,przydzielamy trudniejsze zadania do wykoania w pracy zbiorowej lub indywidulanej, stosujemy metody aktywizujące.
Gdy pracujemy z dzieckiem, które posiada trudności najpierw poddajemy je naszej obserwacji. Później rozmawiamy z rodzicem i tutaj włancza się współpraca między pracownikiem a opiekunem. Pomagamy dziecku w zależności od problemów godnie zachowywać się w grupie , prowadzimy z nim dodatkowe zajęcia. Gdy mamy możliwość wspieramy Rodziców poprzez kierownie ich do instytucji w których uzyskają pomoc dla swojej Rodziny .
7.Gdy Rodzice mają dylemat posłać 3- latka do przedszkola czy pozostawić na rok jeszcze w domu- proszę o wyrażenie swojej opinii Pani Dyrektor.
Zawsze powtarzam to zdanie . Rodzina jest najważniejsza to w niej dziecko poznaje wzorce bezpieczeństwa i miłości . Rodzina daje dziecku szcześćie i poświeca swój czas. Jednak wszystko powinno odbywać się do pewnego momentu. Dziecko, któe ma 3 latka jest gotowe by swoją nabytą wiedzę z domu wnieść w kontakty z rówieśnikami. Dziecko w grupie swoich rówieśników rozwija się społęcznie. Nabywa nowych umiejętności, potrafi współdziałać , uczy się bezpośredniego kontaktu z człowiekiem innym niż mama tata czy rodzeństwo. Rodzina najważniejsza, ale człowiek musi szukać swojego miejsca w świecie - ułatwić może mu to edukacja i zycie w grupie.
8. Z jakimi instytucjami współpracuje przedszkole?
Nasze przedszkole wspołpracuje znastępującymi instytucjami
-Galeria Sztuki Współczesnej
-Miejską Biblioteką Publiczną
-Wojewódzką Biblioteką Publiczną Oddział Zbiorów Obcojęzycznych
-Agencją Rynku Rolnego
-Stowarzyszeniem Polskich Wynalazców i Racjonalizatorów
-Teatrem Lalki i Aktora
-Filharmonią Opolską
-Państwową Szkołąą Muzyczną
-Publicznymi Szkołami Podstawowymi nr 1,2,20,21
-Wojewódzkim Towarzystwem do Walki z Kalectwem
-Państwową Strazą Pożarną
-Wojewódzkim Ośrodkiem Ruchu Drogowego
-Polskim Związkiem Motorowym
-Polskim Kołem Łowieckim
-Polski Czerwony Krzyż
- inne placówki przedszkolne
9.Czy istnieją placówki , które czuwają nad kontroląpublicznych przedszkoli?
Takimi instytucjami są przede wszystkim:
Kuratorium Oświaty, Państwowa Inspekcja Pracy, Wojewódzka Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna. Takie konrole odbywają się systematycznie.
10. Pani Dyrektor gdyby miała Pani  możliwość wprowadzenia zmian   w funkcjonowanie przedszkoli publicznych , jakie byłyby to pomysły wpływające na korzystne działania tych instytucji.
W naszym przedszkolu każdy mój plan i pomysł jest realizowany od początku do końca czy praca nad nim ma trwać tydzień lub 5 lat zawsze jest doprowadzony do działania. Moim pomysłem na skuteczniejsze  działanie przedszkoli publicznych które chciałabym wprowadzić byłyby to wieksza ilość grup o mniejszej ilości dzieci. Zmiana ta wpłynęłaby przede wszystkim korzystnie na dzieci dla których nauczyciel posiadałby więćej czasu na pracę indywidualną.Zwiększyłabym przypływ funduszy na te placówki aby dzieciom stworzyć jeszcze więcej szans poznawania otoczenia oraz obowiązek nauki pływania.  Chciałabym wprowadzić więcej miejsc pracy dla nauczycieli i osób z obsługi . Moje działania prowadziłyby  też aby na wszystkich placach podwórkowych przedszkoli umieszczano tablice kreatywne umożliwiające rozwijanie twórczego myślenia. Byłyby to tablice mechaniczne,elektyczne, plastyczne itd. Po za tym uważam, że publiczne przedszkola w dzisiejszych czasach napradę dobrze funkcjonują i są przygotowane na pracę z swoimi podopiecznymi .

Dziękuję bardzo za miłą atmosferę podczas rozmowy. 


W razie jakichkolwiek pytań i wątpliwości prosimy o wysłanie maila na adres: stowarzyszeniemamyzopola@wp.pl lub o zawarcie pytania w komentarzu

                                                                                                             Kasia K.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz